Ortodonti Tedavisi: Sıkça Sorulan Sorular

Ortodonti tedavisinde neden diş teli kullanırız?

Uzun süreli parmak emme alışkanlığı, geç bırakılan biberon veya emzik kullanımları, ağızdan solunumu ya da erken kaybedilmiş, çürümüş veya tedavi edilmemiş süt dişleri, ideal oranlarda olsa bile ilerde kapanış bozukluklarına, çapraşıklığa veya gömük kalmış dişlere sebebiyet vermektedir. Bu tedavilerdeki amaç, çocukta çene/diş bozulmalarının önüne geçilmesidir.

Diş teli çeşitleri ve renkleri nelerdir?

Elastik özelliği fazla olan NİTİ teller, paslanmaz çelik teller; gri renkte ya da beyaz renkte kullanılabilir.

Diş teli lastiği nedir?

Diş telleri dişlere yapıştırılan braketlerin içinden geçirilir ve farklı renkteki elastik ligatür diye adlandırılan lastiklerle tel ve braket birbirine bağlanır.

Çene bozuklukları nasıl giderilir?

9-15 yaşları arasında diş telleri ile farklı apareyler ile düzeltilirken erişkin bireylerde diş tellerine ilaveten cerrahi uygulamalar ile tedavi tamamlanır.

Diş teli takma süresi ne kadardır?

Yaklaşık 20 – 30 dk

Tel takma işlemi nasıl oluyor?

Diş yüzeyleri temizlenip kurutulmaktadır. Daha sonra düş yüzeylerine bir sıvı sürülmekte ve takiben braket diş yüzeyine yerleştirilmektedir. Braketin diş yüzeyine yapışması için tabanına kompozit sürerek mavi ışık ile yapıştırılmaktadır. Bu şekilde tüm dişlere uygulama yapılır ve daha sonra da diş teli braketlerin üzerine yerleştirilir ve elastik ligatür (farklı renkteki ) İle bağlanarak işlem tamamlanır

Diş teli takılırken acı duyulur mu?

Hayır

Teller konuşmaya engel olur mu?

Hayır

Randevulara ne sıklıkta gidilir?

4 -5 hafta ara ile randevulara gidilir

Yetişkinler ortodonti tedavisi görebilir mi?

20- 50 yaş arası hastalar da ortodonti tedavisi görebilir

Diş teli takılırken yenmemesi gereken şeyler var mı?

Sakız ,asitli içecekler ,sert ve çekirdekli gıdalar

Teller çıktıktan sonra tekrar bozulmalar olur mu?

Dişlerin bozulmaması için ortodontik tel tedavisini takiben 1,2 yıl süre ile pekiştirme tedavisi yapılmalı; aksi takdirde bozulmalar olabilir

Görünmez diş tellerinin normal diş tellerinden farkı ne?

Normal teller gri renkte olduğu için ağızda belli olur ancak estetik diş telleri belli olmaz. Özellikle estetik kaygısı olan erişkin hastalarda daha kullanışlıdır.

Diş teli varken dişler nasıl fırçalanmalıdır?

Her yemekten sonra ve gece uyumadan önce ‘’ara yüz diş fırçaları ‘’ ve ‘’ortodontik diş fırçası’’ ile braket çevreleri ve diş teli altları güzelce temizlenmelidir. Yaklaşık 4-5 dk sürmelidir.

Diş teli takılırken nelere dikkat edilmelidir?

Ortodonti uzmanının talimatlarına ve uyarılarına dikkat edilmelidir. Diş fırçalamaya özen gösterilmeli ve yenilmemesi gerekli olan gıdalardan uzak durulmalıdır. Randevular aksatılmamalıdır.

Ortodonti Tedavide Karşılaşılabilecek Problemler

Ortodonti tedavisi dişlerinize zarar veren bir tedavi olmamakla birlikte tıbbi uygulamaların tamamında olduğu gibi bazı riskler ve olası yan etkiler barındırabilir. Bu yan etkiler genellikle ortodonti uzmanının yeme içme ve ağız bakım önerilerine yeterince özen gösterilmediğinde ortaya çıkmaktadır. Ortodonti tedavisi sırasında dikkatsiz ve özensiz davrandığınızda karşılaşabileceğiniz riskler şunlardır:

• Çürük ve dişeti hastalıkları: Tedavi süresince ağız sağlığının korunmasına dikkat edilir. Ağız sağlığı korunmazsa çürüklerin oluşumu ve dişetlerinin iltihaplanması ile çekilmesi gibi rahatsızlıklar görülebilir.
  • Dişlerin zarar görmesi: Dişler olması gerektiği gibi iyi bir şekilde fırçalanmadığında diş üzerinde lekeler görülebilir.
  • Ağız dokularının yaralanması:Tedaviye alışma döneminde ilk iki haftada dudak ve yanakların iç taraflarındaki dokularda aft benzeri yaralara neden olabileceği gibi tel batması durumunda da meydana gelebilir.
  • Braketin kırılması:Braketler diş yüzeyine iyi şekilde yapıştırılmadığında ya da doktorunuzun uyarılarına dikkate almayıp sert yiyeceklerin tüketilmesi sırasında diş yüzeyine yapıştırılan braket kırılabilir.
  • Kök erimesi:Çok nadir de olsa ortodontik tedavi riskleri arasında diş köklerinin erimesi de yer alır. Ağız bakımının yanlış yapılması ve dişeti hastalıklarının oluşmasıyla birlikte kök erimesi meydana gelebilir.
  • Tedavi süresinin uzaması:Hastanın randevularını aksatması, tedavi için gerekli olan aparey ya da lastiklerin iyi kullanılmaması durumlarında tedavi süresi uzayabilir.

Ortodonti uzmanının tavsiyesiyle kullanılacak olan mumlar ve tedavi sırasında sağlanacak iyi ağız hijyeni ile tüm riskler ve problemler ortadan kalkmaktadır.

Diş Teli Tedavisi Sırasında Yenmemesi Gereken Yiyecekler

Braketlerin kırılmasına ve tellerin kopmasına ve dolayısıyla tedavisinin uzamasına neden olacak yiyeceklerden uzak durulması gerekmektedir. Ön dişlerle kesinlikle ısırarak yemek yememek, yiyecekleri koparmaya çalışmamak gerekir.

Ortodonti tedavisi süresince yenmemesi gereken yiyecekler:

• Fındık, fıstık leblebi ve badem gibi sert kuruyemişler
  • Tost, sandviç, sert simit, kızarmış ekmek, ekmeğin sert kısımları
  • Cips
  • Patlamış mısır
  • Karamelli ve yapışkan çikolatalar
  • Lokum
  • Sakız
  • Macun

Yerken dikkat edilmesi gereken yiyecekler:

• Elma, armut, ayva gibi ısırmayı gerektiren meyveler. (Küçük parçalar halinde tüketilebilir.)
  • Çiğnenmesi gereken çikolata ve şekerler. (Dişlere temas ettirilmeden, dil üzerinde eritilerek yenebilir.)
  • Kemikli tavuk ve etler. (Dişler kullanılarak etler sıyrılmamalıdır.)
  • Salatalık, havuç gibi sert sebzeler. (Rende halde tüketilebilir.)
  • Çekirdeği olan zeytin, kiraz, vişne, erik ve kayısı gibi yiyecekler. (Çekirdekleri çıkarıldıktan sonra yenebilir.)
  • Yiyeceklerin sert ve kızarmış kısımları. (Pide, pizza vb.)

Diş telleri takıldıktan sonra tüketilmemesi gereken içecekler:

• Kola
  • Gazlı içecekler